tiistai 9. elokuuta 2016

PIDÄ ITSESTÄSI PAREMPI HUOLI !


Ajattelin purkaa tänne vähän ajatuksiani liikunnasta ja laihduttamisesta. Voisin mennä ajassa taaksepäin kun olin noin 16 vuotias. Silloin olin hyvässä kunnossa, pyöräilin joka päivä ja liikuin muutenkin paljon. Syksyllä 2011 alkoi koulu ja koulussa myös tehtiin paljon ruokia,leivottiin yms. Siitä alkoi kaikki. Kun kaikki oli saanut omat pullat,keksit,kakut ja ruuat valmiiksi, niitä sitten maistelin kunnolla. En voi vieläkään ymmärtää että söin koulussa koulu ruuan ja vielä siihen päälle kaikkea muuta. Illalla kotiin päästyäni piti hakea kaupasta karkkia ja ES. Sitäkin meni todella paljon. Liikkuminen jäi todella vähäiseksi. Mulla oli skootteri ja mopoauto millä menin aina joka paikkaan. Pyöräileminen ei ollut enää kivaa. Koulu oli tosi lähellä ja sinne olisi aivan hyvin voinut mennä pyörällä tai kävellen. 2012 keväällä rupesin syömään e-pillereitä, niistäkin tuli aika paljon kiloja lisää. 2013 keväällä loppui työharjottelu ja sen jälkeen alkoi ns "loma". Sinä aikana olin töissä ja söin pelkkää salaattia. Kesän jälkeen alkoi uusi koulu. Koulun työmaille mentiin joko bussilla tai pyörällä. Mulla ei ollut mitään järkeä mennä ensin keskustaan koululle ja siitä bussilla työmaalle, joten menin pyörällä. Sinä aikana liikuin hyvin ja laihduin paljon. Alkoi kesäloma, silloin kävin töissä autolla ja olin paljon viihteellä. Niitä kiloja alkoi kertyä aika paljon. Syksyllä en enää jaksanut pyöräillä kouluun ja kunto huononi tosi paljon. Kävin usein ulkona syömässä isoja annoksia. Lihoin vaan enemmän niistä. 2015 kesällä huomasin että vaatteet alkaa olla aika ahdistavia ja kireitä. Se ahdisti tosi paljon, koska en omasta mielestäkään näyttänyt enää hyvältä. Ahdisti niin paljon että ahmin vaan ruokaa kokoajan, mielessäni ajattelin aina, että "huomenna alkaa mun laihduttaminen, meen lenkille ja muutan ruokavaliotani". Sitä ei tapahtunut.

Nyt viime uutena vuotena olin kaverieni kihlajaisissa, sielä otettiin meistä paljon kuvia. Seuraavana päivänä näin musta otettuja kuvia ja järkytyin! Ajattelin vain että "Miten mä oon saanut itseni tähän kuntoon, hyi helvetti!". Taas rupesi ahdistamaan niin paljon että ahmin vaan kokoajan ruokaa tai jotakin hyvää, mielessä oli taas sama "Huomenna alkaa mun laihdutus". Olen väsyneempi nykyään ja tykkään maata vain sohvalla.
Tänä kesänä olin kaupassa käymässä, pois lähdettyäni kaupan käytävällä oli diabetes hoitajia, jotka mittasi ihmisiltä verensokeria. Ihan varmuuden vuoksi menin mittaukseen. Järkytyksenäni huomasin että oli 9,0 ja toisella mittauksella 8,9. Siinä kohtaa ahdisti hirveästi ja pelotti. Menin autoon istumaan. En tiennyt mitä sanoa. Laitoin itkukurkussa poikaystävälle ja kaverilleni viestiä "Mulla saattaa olla diabetes". Sen jälkeen en uskaltanut syödä koko loppupäivänä mitään, join vaan vettä ja istuin ahdistuneena lukemassa diabeteksesta juttuja. Silloin mietin vegaanista ruokavaliota, katsoin youtubesta videoita mitä kaikkea  voi syödä. Se jäi vähän siihen. Se miksi tätä nyt krjoitan, niin olin tänään lääkärissä. Se mittasi mun verenpaineet. Ne oli aivan liian koholla ja että mulla on mahdollisuus saada veritulppa ja kuiolla. Tämä asia järkytti mut niin että en oikein pysty kuvailemaan mun tuntemuksia tällähetkellä. Mä haluan muuttaa mun elintapoja ennenkuin se on myöhäistä. Mun PITÄÄ OIKEASTI ruveta liikkumaan ja syömään terveellisemmin. Salikorttia oon ollut joka kuukausi hommaamassa. Nyt kun saan taas rahaa, menen heti samantien salille ja ostan salikortin. Tämä on ihan mun oma syy että oon päästänyt itseni tähän kuntoon, ei kenenkään muuun.  Voisin kirjoittaa tänne blogiin mun projektista ja että miten se etene. Mä toivon että sä pidät itsestäs hyvää huolta ja että sulle ei käy samoin kun mulle !


Kuva kun olin hyvässä kunnossa

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti